KOMAKs arbete utgörs av
projektverksamhet i olika kurdiska områden. Organisationen startar upp,
utvecklar och driver, samt finansierar, en rad olika utbildnings- och demokratiseringsprojekt
till förmån för barnen i Kurdistan. Här nämns huvud områden:
·
SecondStep – “Hengaw be Hengaw”
·
Skolbibliotek - 2005
·
Batman - Minibibliotek i Norra Kurdistan
2006-2007
Kompetensutveckling
för lärare och funktionerärer är i Kurdistans utbildnings väsendet är högsta
prioritet i KOMAKs arbete. Programmet ”Lärarkompetensutveckling” är en viktig
del av KOMAKs huvudprojekt: ”Den moderna skolan” (”Feergey Hawcherkh” på
kurdiska). Kompetensutvecklings
programmet bedrevs i samarbete med Kurdistans utbildningsdepartement och
internationella NGOar.
·
Kompetensutvecklingsprogram för lärare
och rektorer, hösten 2010
·
I samarbete med
UNICEF, sommaren 2010
Batman - Minibibliotek i Norra Kurdistan
SeconStep i samarbete med Committee for
Children (CFC)
HengawBeHengaw
är ett undervisningsprogram för socialt och emotionellt lärande i förskola och
skola. Programmet är en översättning av det amerikanska programmet SecondStep,
som utvecklades 1992 av den ideella organisationen Committee for Children (CFC) i Seattle, USA. KOMAK har översatt programmet
och anpassad den till kurdiska förhållanden, dock först efter att undertecknat
ett avtal med Committee for Children, vilket är ett absolut krav från
organisationen för att få påbörja översättning och implementering av materialet.
Ett annat krav är att man alla inblandade vid implementering av programmet
måste gå kurs i hur man använder läroplanen i praktiken. Utöver Kurdistan har
CFC 15 andra samarbetsländer som har en egen version av
undervisningsprogrammet. Alla de skandinaviska länderna har ingått i ett
partnerskap med Committee for Children och programmet används i stor
utsträckning.
HengawBeHengaw
tar hänsyn till behovet av social och emotionell kompetens
Barnen
får på ett konstruktivt sätt lära sig att kunna hantera svårigheter som de
möter, där samhällets värdegrund med nyckelord som respekt och tolerans betonas
och man arbetar med social och emotionell kompetens. Sociala kompetenser är de
förmågor färdigheter man brukar i samvaro med andra. De nedanstående punkterna
är de viktigaste sociala kompetenserna som
HengawBeHengaw
behandlar:
•
Att dela med sig och hjälpa andra
•
Att lära sig att följa regler och
direktiv
•
Empati, att se saker från andras
perspektiv d v s förmågan till inlevelse i andra personers situationer och reaktioner
•
Visa omtanke och respekt för andras
känslor och synpunkter, inlevelse och medkänsla.
•
Positiv självhävdelse, att hävda egna
uppfattningar och rättigheter på ett tydligt och positivt sätt
•
Ta initiativ, presentera sig och kunna
stå emot grupptryck
•
Ansvarstagande, att hålla avtal och
överenskommelser
•
Visa respekt för andras egendom och
andras arbete
•
Egen motivation, att använda den inre
motorn till förbättring
•
Självkännedom och självkontroll, att
använda tankarna för att få kontroll över känslorna.
KOMAK I staden Kirkuk har sedan
starten 2003 varit aktiv med bildnings frågor. Olika centra har under åren
arbetat med olika typ av kurser för människor med olika behov och interesse.
Allt arbete bedrivs med fokus på KOMAKs grundvärde
•
Utbildningscentret "Khase"
som startades höstterminen 2003 bedrivs i stadsdelen "Hesireke".
Detta centrum huvudsyfte är allmän skolundervisning riktad till barn och
ungdomar. Centret drivs av KOMAK i samarbete med SIDA och Forum Syd. Den
dagliga undervisningen i bl a IT och språk integreras med diskussion och
information om barn - kvinnorättigheter, demokrati frågor och grundvärde
frågor. Flera hundratals barn och ungdomar har gått olika kurser som har
anordnats Khase.
•
"Geshbin" är en speciell kursgård
som anordnar kurser riktad till unga flickor och kvinnor. Projektet är ett steg
mot eliminering av analfabetism hos kvinnor i Kurdistan. De som kommer till
kursgården saknar utbildning och ibland även skriv- och läskunskaper. Utöver
skriv- och läskunskaper får kvinnorna information om deras rättigheter i
samhället både som kvinnor och individer.
•
Medieskolan – under 2007-2008
Skolbibliotek -2005
•
Staden Halabja - Halabja den sargade
staden som kvävdes till döds av den irakiska regimens kemiska bomber den 16:e
mars 1988. Idag är staden fylld av liv igen trots förintelsekampanjen under
Baath-regimen styre.
Skolan ”Ehhmed Mukhtar begi Caf” i Halabja är en
betydelsefull skola där KOMAK satsat i skolbiblioteket för att ge stadens barn
tillgång till den litterära världen. Trots KOMAKs insatser är möjligheterna
begränsade och utbudet av böcker fortfarande litet.
KOMAK har som mål att kontinuerligt utöka utbudet och
skapa ett såväl djupt som brett sortiment av böcker för barnen. Det fortsatta
arbetet sker i samarbete med skolledningen, lärarna och skoleleverna, med
förhoppningen att biblioteket skall lyckas etablera en central plats på skolan.
Nästa steg i uppbyggnad av skolbibliotek blev Skolan
Ballembo. Det finns en lämplig lokal i denna skola som kan passa utmärkt för
ett bibliotek, men lokalen är i stort behov av renovering. Det är planerat att
utföra allt detta under sommaren 2005, d v s ett bibliotek ska stå klart inför
det nya skolåret.
•
Staden Kirkuk - KOMAK grundade de två
första biblioteken i staden Kirkuk i skolorna Kawe och Bertekee. Dessa två
pilotfall i Kirkuk stod klara hösten 2004, idag har de ett relativt stor utbud
av böcker, där både skoleleverna och lärarna kan dra nytta av många intressanta
och lärorika böcker på flera språk. Detta skall utökas med ytterligare ett
bibliotek under våren 2005, och denna gång har turen kommit till en skola vid
namnet Neergiz.
•
Sewllawa - Utanför den lilla charmiga
staden Meriwan i Östra Kurdistan finns en vacker by som heter Sewllawa. I byns
mellanstadieskola för flickor har KOMAK under sommaren 2003 startat upp ett
bibliotek, i samarbete med skolans lärare.
•
Zeerrinok - KOMAK tog första steget i
uppbyggandet av ett skolbibliotek för kurdiska flyktingar, vid staden
Suleymani. Biblioteket inrättades vid en stor flyktingsanläggningen “Zeerinok”.
Denna flyktinganläggning finns till för människor som flydde från staden Kirkuk
efter irakiska militärens fruktansvärda attacker och förföljelser mot
civilbefolkningen. Biblioteket utgör en plattform för bildning bland dessa
utsatta flyktingar som ofta hålls utanför litteratur, kultur och kunskap.