Kompetensutvecklingsprogram
för lärare och rektorer
Under
2010 har KOMAK haft fokus på ett intensivt kompetensutvecklingsprogram för
lärare och rektorer som arbetar eller planerar att arbeta med KOMAKs stora
projekt: ”Den moderna skolan” (”Feergey Hawcherkh” på kurdiska).
Kompetensutvecklingsprogrammet bedrevs i samarbete med Kurdistans
utbildningsdepartement. Programmet indelades på olika kurser med olika nivåer
och inriktningar.
Under
hösten 2010 anordnades fyra kurser inom programmet där ca 400 lärare och
rektorer från olika skolor och olika provinser deltog.
Syfte
- Projektets syfte var att kursdeltagarna samlas kring ”Den moderna skolan”–s värderingar. Att vara med och påverka dagens och
morgondagens skola.
Kurser
- Grundkurs – för nya lärare och rektorer i den moderna skolans projekt
Erfarenhetskurs
– för lärare och rektorer som har varit med ett tag och ska utvecklas vidare
Mentorskurs
– för väl insatta lärare och rektorer som kommer att vara tränare och mentorer
i fortsättningen.
Rektorskursen
– special format för rektorer som arbetar eller tänkt arbeta i skolor som ingår
i projektet.
Deltagande
1-
Grundkurs – 131 deltagare från
·
Duhok 24
·
Ranye 19
·
Mekhmur 47
·
Koye 12
·
Chemchemall 12
·
Rwanduz 11
·
Meergesur 4
·
Qelladzee 2
2-
Erfarenhetskurs – 138 deltagare från
·
Duhok 40
·
hewleer 3
·
Mekhmur 47
·
Koye 15
·
Chemchemall 10
·
Rwanduz 9
·
Soran 12
·
Sengeser 2
3-
Mentorskurs – 72 deltagare från
·
Duhok 21
·
Soran 4
·
Qelladzee 13
·
Mekhmur 9
·
Koye 18
·
Meergesur 3
·
Hewleer 4
4-
Rektorskursen – 59 deltagare från
·
Duhok 12
·
Soran 2
·
Ranye 1
·
Mekhmur 10
·
Koye 13
·
Chemchemall 9
·
Meergesur 5
·
Hewleer 2
Kursschemat
·
06-09 Morgons
aktiviteter och frukost
·
09-12 Första
lektion
·
12-13 Lunch
·
13-16 Andra
lektion
·
16-17
Eftermiddags paus
·
17-20 Tredje
lektion
·
20-21 Middag
·
21-22 Kvällssamling,
film och debatt
Kursinnehåll
1-
Miljön och arbete
i klassrummet
2-
Arbetsmetoder:
grupparbete, ”Circle Time”…
3-
Arbetsplanering
4-
Utvärdering
5-
Betygsättning
6-
Relationen med
elever och dess vårdnadshavare
7-
Presentationsteknik
8-
Demokratin i
skolan
9-
Samhälle,
filosofi, religion och politik
10-
Organisationsutveckling
och Ledarskap
11-
LFA och
Projektarbete
Programmet
till form och innehåll var mycket uppskattad från så väll deltagarna som deras
ansvarige skolverk. Deltagare i första och andra etappen upplevde kursen
givande med nya och vida perspektiv. Mentorskursen blev ytterligare stor steg
för de deltagande att nå personligt mästerskap i arbetet för ett gemensamt
formulerat mål.
Rektorsprogrammet
skapade förståelse för vikten av en modern och demokratisk skola, en
sammanslutning med aktiva medarbetare som är medvetna om sina roller och driver
en utbildnings agenda som uppmanar till kunskapsvinning och utveckling.
KOMAK
Kurdistan
2010-11-19