Den 21 mars 2007
påbörjades arbetet vid Rojcenter och den 29 september samma år hölls de första
lektionerna. Undervisning pågår fem dagar i veckan och hålls för fem blandade
grupper som åldersmässigt är mellan 18 och 30 år. Från början var 13 av
deltagarna kvinnor och 30 män, efter en del avhopp är fördelningen 8 kvinnor
och 28 män.
Utbildningen
består av 1000 lektionstimmar jämnt fördelade mellan språk (engelska och
kurdiska), IT-kunskap och medieutbildning.
För
att säkerställa kvalitén på utbildningen hålls ett kunskapsprov var tionde
vecka, där kontrolleras att varje elev ligger i fas med den fastställda
utbildningsplanen. Stödundervisning ges om någon av eleverna hamnar efter.
Under
utbildningstiden har diskussioner, workshops, seminarier och studiebesök
utfört, dessa har både varit relaterade till utbildningsämnena samt samhället i
form av frågor kring kvinnans ställning, könsroller, demokrati, mänskliga
rättigheter mm. Detta har haft stor framgång då eleverna kunnat diskutera fritt
och öppet kring genus.
Den
positiva uppmärksamheten som projektet fått har gjort att många fått upp ögonen
för det och att det lockar till sig fler elever, framförallt fler kvinnor som
oftast är passiva i dessa sammanhang.
Mål
och resultat
Målen
har nåtts med stor framgång. De kortsiktiga genom att eleverna aktivt deltagit
i utbildningen och att man genom studiebesök, grupparbeten, kunskapsprov,
diskussionsgrupper mm sett till att det som undervisats har förståtts av
eleverna hellre än memorerats in (som oftast är en förekommande studieteknik i
området).
Trots
att det är svårt att uttala sig om de långsiktiga målen just för att de är
långsiktiga kan tydliga tecken ses som påvisar att målen är på god väg att nås.
12 av de 33 eleverna har fått praktikplats på en lokal tv-station där de får
praktisera sina förvärvade kunskaper (Praktiken ingår i utbildningen och är ett krav).
Flera av eleverna praktiserar på en radiostation i närheten av skolan, där har
de fått möjlighet att leda populära program bestämma dess innehåll.
Att
eleverna fått praktikplats och fått praktisera sina kunskaper har gett de
självförtroende och ingivit hopp om en ljusare framtid. Mer långsiktigt har en
möjlighet öppnats upp för dessa elever att arbeta inom ledande mediekanaler och
genom utbildningens utformning och innehåll använda media till att utveckla
landet i positiv riktning.
Påverkan
och delaktighet
Den
direkta påverkan av insatsen är på deltagarna inom projektet, dvs eleverna (unga mellan 18 -30
år utan gymnasieutbildning) som både har fått en utbildning, nyare idéer,
annorlunda tankesätt gällande demokrati, mänskliga rättigheter, fri
journalistik mm. Eleverna själva har utgått från den planering som har satts
för utbildningen men har kunnat ha inflyttande över planering av studiebesök,
gästföreläsningar, praktik mm.
Genom
diskussionsgrupper och workshops har uppgifterna genomförts och utvärderats. De
universitetslärare som har anlitats har påverkats av insatsen då de har fått
följa en läroplan och utbildningsmaterial som de tidigare inte har arbetat med.
Det är en erfarenhet som även färgat deras dagliga arbete vid universitetet.
Den
indirekta påverkan som insatsen har kommer till mycket att ligga i händerna på
de som gått utbildningen och deras förmåga att omsätta detta i praktik vid sina
framtida arbeten.
Genusperspektiv
Då
kvinnors situation i projektområdet skiljer sig väldigt mycket från vad vi är
vana vid i väst är även små steg enorma kliv i riktning mot jämlikhet och
förståelse för jämlikfördelning av arbetsuppgifter. Genom olika program i form
av debatter, reportage med tyngdpunkten på kvinnors situation och roll i
samhället kommer insatsen att föra utvecklingen i rätt riktning.
En
viktig del är att utbildningen hållit en hög kvalitet och detta kommer att
medföra till en förändring av bilden av kvinnor inom media (p.g.a. lång
tradition av diktatur, starka religiösa övertygelser, fattigdom och
underutvecklad utbildningssystem är det sällsynt med kvinnor som arbetar inom
media)
Projektet
bidrar till en förändring av kvinnors och mäns könsroller på flera nivåer.
Utbildningen genomförs i ett område, som liksom övriga länder i regionen,
präglas av mycket traditionella könsroller. Även om kvinnor är relativt
välrepresenterade inom utbildningsväsendet, är det fortfarande kraftigt
underrepresenterade i arbetslivet. Och när det gäller de kvinnor som fått
möjlighet att arbeta, är det i stor utsträckning hänvisade till traditionella
kvinnoyrken.
Kvinnors
yrkesmöjligheter är strakt begränsade av sociala normer för vad som är
anständigt för en kvinna. När det gäller kvalificerade yrken har läraryrket
varit en möjlighet för de välutbildade kvinnorna. Men även för dem har yrken
som skulle kräva stor rörelsefrihet, resor och omfattande kontakter med utanför
familjen ansetts olämpliga.
Genom
vår utbildning i journalistik har vi försökt förändra synen på vad som är
möjligt för en kvinna att göra. Bara det att en kvinna samarbetar med manliga
redaktionsmedlemmar, rör sig fritt i samhället, orienterar sig bland de
offentliga institutionerna och ställer frågor, genomför intervjuer där hon har
initiativet är ett viktigt bidrag till att vidga kvinnors utrymme. Vi har även
haft ett tydligt genusperspektiv i det redaktionella arbetet, och den
redaktionella hierarkin. I ett samhälle där det normala är att män leder och
kvinnor följer, har vi övat i att arbeta med kvinnliga chefer. I våra praktiska
övningar har kvinnor fått leda det redaktionella arbetet, och männen har fått
öva på att förverkliga den kvinnliga chefens vision.
Aktivt
lokalt nätverk
KOMAK
har ett effektivt lokal nätverk i Kurdistan. Samarbetet fungerar väldigt bra och
viljan är stor. Bra med samarbetet är att idéutbytet och möjligheten att lära
från varandra är väldigt stor.
Det som är mindre
bra är att resurserna är knappa och att området är väldigt osäkert och
riskfyllt p.g.a. ständiga terrorattacker. Detta medför en begränsning i
rörelsefriheten.
Vi
lär oss hur det dagliga livet ser hut, hur för oss självklara rättigheter och
möjligheter är begränsade och detta leder till att befolkningen begränsar sig
själva. Det de får upp ögonen för är att man med små steg kan göra stora
förändringar, de lär sig vad som är var och ens rättigheter i ett demokratiskt
samhälle samtidigt som de inser vad för skyldigheter varje individ har för att
upprätthålla samhället.
Erfarenheter
och slutsatser
Den
viktigaste insikten är att det finns många talanger som går förlorade p.g.a.
underutvecklad utbildningssystem, dåliga möjligheter och bristfälliga resurser.
Med väldigt knappa resurser går det att göra en viktig förändring och leda
många till att hitta nya intressen, upptäcka talanger och viktigast av allt
påverka samhället till utveckling. En utveckling som inte blir påtvingad utan
sätts igång och sker naturligt.
Att
satsa på kvaliteten är väldigt viktigt, även om resurserna är knappa måste
kvalitén vara hög, detta för att effekten insatsen skall vara optimal.
KOMAK
2008