Förstudie - Folkhögskola
i Sulemania
Kurdistan, norra Irak
Bakgrund
Efter den amerikanska ockupationen är Irak ett samhälle i turbulens med dagliga
rapporter om våld och terror. Sedan Saddam Husseins
fall har Irakiska Kurdistan blivit en expansiv region på grund av omfördelning
av Iraks oljeinkomster som nu även kommer Kurdistan tillgodo. I Kurdistan i
norra Irak, finns sedan drygt tretton år ett regionalt
självstyre med egna institutioner, universitet, domstolar, polisväsende, media
och organisationer. Även om korruptionen bland, och
lokalbefolkningens misstro mot det lokala ledarskapet, pågår mängder av
initiativ och byggande i varje hörn i regionen. Den politiska misstron går paradoxalt
nog hand i hand med den ekonomiska framtidstron.
Uppdrag
Sedan snart tre år tillbaka har en planeringsgrupp i Sverige arbetat med att
undersöka möjligheten att starta en folkhögskola i staden Sulemania i
Kurdistan, norra Irak. I gruppen ingår dels personer med långvariga och upparbetade
kontakter i Kurdistan, dels personer som arbetar som lärare på folkhögskola
eller i andra skolformer. Visionen är att kunna erbjuda en alternativ
skolform som kan bidra till den demokratiska
utvecklingen i regionen. Idén är också att ett utbyte mellan
folkhögskolor i Sverige och Kurdistan ska fungera stärkande för de demokratiska
processerna här såväl som där. Ett nära samarbete där vi studerar
varandras kulturer, nutid och historia kan grundlägga en viktig förståelse för ”den andre”.
Efter signaler från
flera organisationer i Sulemania om att detta projekt
var önskvärt påbörjades ett samarbete med organisationen KOMAK som arbetar för
att förändra läroplaner och pedagogik i ett antal kurdiska grundskolor. En förstudie startades genom att ett flertal kontakter etablerades
mellan planeringsgruppen och myndigheter och organisationer i Sulemania.
Komak sökte projektbidrag och Forum Syd tillstyrkte 42 000 kr
till att genomföra en förstudie. En resa för att utföra förstudien på
plats genomfördes under 27/10-3/11 2005 med syftet att undersöka
förutsättningarna – möjligheter och hinder – för att starta en folkhögskola.
Metoder
För att genomföra förstudien åkte en grupp bestående av Sten Lennblad, Katarina
Korp och Donald Boström till Sulemania. Gruppens bistods på plats av Saman Garmiani och Jabar
Jalal, två kurder som bott många år i Sverige. Gruppen
mottogs som utbildningsministeriets gäster och genom vars försorg gruppen
försågs med boende, livvakter, transporter och tolkar.
Vår metod för att samla
information och överblick för vår förstudieanalys var att möta ett stort antal
av de organisationer, myndigheter och institutioner som var relevanta för vårt
uppdrag. Vi
träffade kvinno-, kultur-, skol- och ungdomsorganisationer (se bilaga 1). Inte
minst för att få möjlighet att höra andra röster än de
officiella och myndigheternas. En av de heta debattfrågorna
på våra möten var exempelvis ålderssammansättningen i klasserna. En svensk folkhögskola blandar åldrar mellan arton och sextiofem år
i samma klass. Detta motsatte de flesta sig starkt mot
och menade att i Kurdistan fungerar inte sådant. Efter en veckas
diskussion landade vi på en kompromiss på arton till
trettio år. Om detta var de flesta överens. Detta aktualiserade den viktiga och utmanande frågeställningen att
överhuvudtaget anpassa en svensk skolidé till de lokala förhållandena och till
kulturen samtidigt som det ska vara förnyande.
Vi höll själva tre seminarier för olika
grupper, bland annat studerandegrupper, för att informera om
folkhögskoleprojektet. Vid dessa seminarier framkom en mängd
intressanta frågeställningar. Två av seminarierna var öppna för
allmänheten och annonserades, medan ett hölls för
lärare, rektorer och skolinspektörer knutna till lärarförbundet.
Folkhögskolan i Sverige
har alltid haft nära och naturligt samarbete med olika kulturinstitutioner och
fyller en uppgift som kulturbärare. Vi besökte därför musikhögskolan, som också
har teater- och konstnärsutbildningar, och vi gjorde en visit hos Sherko Bekas,
Kurdistans kanske störste, nutida poet för att sondera för ett eventuellt
framtida samarbete.
Ett besök gjordes vid
KOMAKs skolprojekt i byn Kenekewe – ett försök med att tillämpa en för området
helt ny pedagogik och metodik inspirerat av de svenska
och norska läroplanerna. Besöket på lärarhögskolan i
Sulemania var viktigt för framtida samarbete kring fortbildning av kurdiska
lärare som ska rekryteras till folkhögskolan. Med Sulemania Universitets
president diskuterade vi behörighetskriterier - det nationella provet och
intagningskrav till universitetet, och vårt möte med skolministern, Shawnim
AbdulKarim, var viktigt för att få idén sanktionerad på rätt myndighetsnivå.
Utbildningssituationen
idag
Utvecklingen i området går idag fort och intäkterna från oljekällorna i
regionen gagnar förstås investeringar och expansion. Detta märks i många städer, medan man på landsbygden lever ganska traditionellt och vid
sidan av den ekonomiska karusellen. I städerna gör den nya teknologin framsteg
– mobilnät och Internet vinner ny mark, samtidigt som
skolans struktur är densamma som på 1920-talet. Irak och
Kurdistan har ärvt skolsystemet från britterna och sedan dess befunnit sig
under diktatoriskt styre. Mycket lite har förändrats i
utbildningssystemet sedan den kurdiska regionen i norra Irak fick sitt
självstyre 1992. Ett samhälle där vissa delar
utvecklas oerhört snabbt, men där utbildningssystemet stått stilla, skapar en
situation i obalans. Mer än någonsin behövs nu människor med utbildning
och medborgarbildning som kan ta aktiv del i bygget av
ett nytt Kurdistan.
Vi mötte ett mycket starkt missnöje mot
nuvarande skolsystem bland ungdomsgrupperna. Efter högstadiet
och gymnasiet gör alla ett nationellt prov vars resultat bedöms centralt.
Därefter blir studenterna anvisade det gymnasieprogram eller
det universitetsprogram som poängen räcker till. Alla elever gör sina val, men en majoritet hamnar i utbildningsprogram de inte
önskat.
De nationella proven
görs under samma dag av alla elever i hela regionen. Missar man provet, har man missat
chansen att söka till gymnasiet eller universitetet. Man kan
studera kvällstid på egen hand för att därefter söka in på universitetet och
göra om provet året efter, men andra alternativ att nå högre utbildning finns
inte idag. Runt 40% av alla gymnasiestuderande fullgör sin
utbildning, enligt en av skolintendenterna i Sulemania. En siffra vi tidigare hade från officiell statistik från år 2002 är
att endast 11% blir klara med gymnasieutbildningen. Överhuvudtaget är det
mycket svårt att få tag i tillförlitlig statistik och de uppgifter man får från
olika håll går vitt isär. Invånarantalet i Sulemania
varierade från 600.000 till 1.500.000 beroende på källa.
Alternativa skolformer
Förutom en turkisk skola i Sulemania är de skolor KOMAK driver förmodligen de
som i metoder och pedagogik skiljer sig mest från det reguljära skolväsendet. Vi besökte skolan i Kenekewe och klasserna 1-3. Vår kurdiska
följeslagare, Jabar Jalal, var speciellt imponerad över att en av KOMAKs
representanter knackade på dörren till klassrummen och frågade barnen om vi fick komma in. Detta skulle inte
förekomma i en vanlig skola.
Idag saknas lärare,
skolor och undervisningsmaterial i den kurdiska regionen, trots att regionen nu
har ett stort inflöde av ekonomiska resurser. Lärarlönerna är låga – en del tjänar så lite som motsvarande 1 200 kr i månaden. Det har gjort att många lämnat läraryrket för att istället arbeta
som byggjobbare på något av de många byggprojekten i området som betalar högre
löner. Det är brist på läroböcker och vi
uppmanades inför vår resa av kurder bosatta i Sverige att ta med oss läroböcker
i exempelvis engelska om vi kunde. En mycket tydlig bild av de akuta bristerna
i undervisningen fick vi vid besöket på
lärarhögskolan. Vi träffade klassen med blivande
engelsklärare och vi berättade följaktligen om folkhögskoleprojektet på
engelska. Efter tio minuter svarade klassen på en direkt fråga att endast tre
av cirka 28 elever förstod det vi pratade om och vi
tvingades fortsättningsvis föra samtalet via tolk. Vi
fick veta att engelskundervisningen nästan enbart består av grammatikstudier
och teori. Muntliga övningar förekommer knappast. Detta är, enligt uppgift från flera lärare, ett problem också inom
andra ämnen - tillämpningen saknas. Bristerna i engelskkunskaper måste tas i beaktande i vår kommande läroplan.
Som vi
redan pekat på, är behovet av utbildning mycket stort, liksom behovet att
förnya pedagogiken, praktisera demokratiska principer och tillägna sig en
förståelse för vad medborgerliga rättigheter är i ett demokratiskt
samhällssystem. Behovet av alternativa skolformer är också
stort och det ser ut att finnas öppningar för det i ett tidigare mycket låst
system. Det kurdiska samhället strävar efter att utöka
sina internationella kontakter på olika nivåer, inom bland annat utbildning.
Insikten om att man då måste reformera det egna
utbildningssystemet finns, men reformerna tar tid. Initiativ utifrån ses av många som viktiga för att påskynda processen. Under
vår vistelse sändes inslag om folkhögskoleprojektet i
tre olika TV-kanaler.
Kvinnors situation
Kvinnoorganisationen Zhinan pekade vid vårt möte med dem på det enorma behovet
av utbildning bland kvinnor. Zhinan räknar med att
runt 60% (!) av kvinnorna i den kurdiska regionen är analfabeter. I Irak i stort är siffran troligen ännu högre. Här behövs insatser på grundskolenivå och KOMAK driver ett
alfabetiseringsprogram för kvinnor i Kirkuk. Mötet med Zhinan förstärkte
också intrycket att kvinnor har svårare att hitta alternativ i livet om de inte har utbildning. Kvinnornas utbildningssituation i
den kurdiska regionen är speciellt eftersatt. Som vi
redan nämnt är så mycket som runt 60% av kvinnorna analfabeter. För outbildade
kvinnor finns mycket små möjligheter att få arbete
utanför hemmet. Är man som kvinna outbildad och inte blir
gift, är livssituationen mycket svår. I en annars ganska sekulariserad kultur har islam stärkt sitt grepp och det får kanske fler
negativa effekter för kvinnorna. Det finns många olika
korantolkningar och kvinnan behandlas enligt den korantolkning hennes man eller
far tillhör.
För många kvinnor skulle det, tror vi, vara en viktig
ny chans att få möjlighet till folkhögskolestudier som kan ge behörighet till
högre utbildning. För folkhögskolans del vill vi i
någon mån prioritera kvinnor, samtidigt som vi tycker det är viktigt att det
blir en skola för både kvinnor och män. Efter synpunkter från de kurdiska
organisationerna föreslår vi därför en fördelning av
60% kvinnor och 40% män vid elevintagning.
Situationen upplevs så
outhärdlig för många unga kvinnor att kurdiska tidningar i stort sett dagligen
rapporterar om unga kvinnor som bränner sig till döds,
hellre än att leva under rådande omständigheter. Kvinnoorganisationen Zhinan
menade att det är en lång väg kvar även om parlamentet
gjort två viktiga förändringar för kvinnor. Det är nu förbjudet i lag med
hedersrelaterade mord, och förbjudet för en man att gifta sig med fler än en kvinna. Även om det är
förbjudet i lag så lever det av tradition fortfarande kvar i stora delar av
landet.
Konfliktanalys
Sulemania har varit mycket förskonat från oroligheter och bombattentat som då
och då inträffar i regionen. Svenska
UD har utfärdat en generell avrådan från resor till Irak, men t.ex. Brittiska UD gör i sina reserekommendationer stor skillnad på norra
och södra Irak. Det är många positiva processer igång på flera nivåer i
den kurdiska regionen. Idag finns en administration i
Erbil som styrs av KDP-partiet och en i Sulemania som styrs av PUK. Man arbetar
nu intensivt för att sammanföra dessa båda administrationer till en gemensam. En sådan bedrift skulle vara en stark symbol för att man nu vill
arbeta framåt tillsammans och vill lägga tidigare inre splittring bakom sig.
Sedan ett par år tillbaka har man ett gemensamt parlament. En sammanslagning av administrationerna skulle skapa bättre
förutsättningar för nya projekt genom tydligare beslutsgång. Som det nu fungerar är det många som bevakar sina revir gentemot
varandra.
Vår upplevelse av en
stor öppenhet med kritik från bland annat ungdomar är också mycket positivt. Vi var förvånade att så många vågade
säga sin mening och det tyder på att man under åren av relativ självständighet
lyckats skapa en större öppenhet, men också på stor frustration över att
förändringsarbetet går alltför långsamt och att korrupta system tillåts.
Vad som kommer att hända
i regionen i stort är oerhört svårt att sia om och
beror naturligtvis på beslut i såväl Bagdad som Washington och London. Vi anser dock att det är oerhört viktigt att försöka möta de
olika krav på och behov av förändring som framförallt ungdomarna ställer.
Risken finns att deras frustration, med alldeles fel
beslut och bemötande, kan vändas till icke-demokratiska uttrycksformer. Det kan också påskynda den process som redan är igång med ungdomar
som lämnar regionen. Därmed är sagt att behovet av utbildning
och medborgarbildning understryks ytterligare.
Möjligheter och hot
för folkhögskolans start
Möjligheter:
Behovet är stort –
för en expansiv samhällsutveckling i demokratisk riktning måste fler få
tillgång till utbildning och medborgarbildning i högre grad än idag.
Önskan är stor
- särskilt bland ungdomar.
Ekonomi –
underlag och ekonomi finns idag.
Förändringsbehov
– nya system krävs för att möta en ny tid.
Ökad jämställdhet –
kvinnor kan med utbildningsmöjligheter få ökade egna
valmöjligheter, samt bli en ännu starkare resurs i samhället.
Ökad demokrati
– människor ur alla samhällsgrupper, oavsett ekonomi,
får möjlighet att studera.
Hot:
Gamla system och
personer som stretar mot förändring.
Korruption –
pengar och släktskap styr.
Osäker beslutsgång
– misstro bland framför allt ungdomar att politiker och myndigheter ska
förstöra nya idéer.
Kultur
– som håller kvinnor hemma och outbildade.
Brett stöd för
folkhögskoletanken
Idén om en folkhögskola i Kurdistan fick ett brett
stöd, från ungdomar till utbildningsministern. Vi är
dock medvetna om att de som deltog i våra seminarier inte kunde tillägna sig
någon djupgående förståelse för vad en folkhögskola innebär. Har man bara sett ett skolsystem är det mycket svårt att föreställa
sig alternativen. På samtliga av de tre seminarier vi
höll satt samma gäng äldre herrar, skolinspektörer och rektorer, hade
invändningar men insåg samtidigt behovet av alternativ, men de var också
oroliga för vad som skulle hända om folkhögskolan blev mer populär än det
vanliga gymnasiet.
Vårt svar var att en folkhögskola ska vara en andra chans för dem som missat
sin gymnasieutbildning, men framförallt en väg att nå medborgarbildning i ett
samhälle som behöver kunniga och engagerade egna medborgare för att fortsätta
utvecklas i demokratisk och självständig riktning.
Redan innan vi presenterade idén fanns en stark välvillighet mot oss som
gäster från Sverige. En ofta förekommande kommentar var ”Sverige
var det enda landet i världen som öppnade sina dörrar när vi hade det svårt”.
Från den utgångspunkten deltog alla välvilligt i samtalet som oftast slutade
med, ”idén är mer än välkommen”, ”Jag ska göra vad jag
kan för att hjälpa projektet”. Inte minst utlovades detta från de båda
utbildningsministrarna vi träffade – skolministern Dr.
Shawnim AbdulKarim, samt Ministern för högre utbildning, Dr. Akhtar Shamsaldin.
Finansiering och
oberoende
Skolministern, Dr. Shawnim AbdulKarim, erbjöd sitt stöd för folkhögskolan. Som nästa steg i processen tar hon
förslaget till parlamentet för beslut. Redan nu bedömer hon
och hennes medarbetare att parlamentet ska anta förslaget.
De kurdiska
myndigheternas åtagande vilar framför allt på två ben. Dels att garantera sitt ekonomiska
stöd för skolans drift som lärarlöner, lokaler, utrustning och material, och
inte minst studiebidrag till eleverna, och dels att skolorna ska vara helt
oberoende från statlig inblandning.
Såväl lärare som elever
uttryckte en stark oro för att folkhögskolan inte ska kunna vara oberoende om den tar emot bidrag från myndigheterna. Vid vårt möte med
skolministern, med rummet fullt av personer från olika nivåer i
utbildningsministeriet, utbröt en livlig diskussion om
vårt krav att folkhögskolan måste stå oberoende från myndigheternas inflytande,
vilket visade oss att frågan är kontroversiell.
Fortbildning och
rekrytering
Sverige å sin sida måste erbjuda stöd för fortbildning av kurdiska lärare och
för såväl lärar- som framtida elevutbyten. Detta svenska stöd kan,
tillsammans med den kommande huvudmannen för folkhögskolan i Sulemania,
gemensamt värna skolans integritet gentemot de kurdiska myndigheterna. Nyckelfrågan för skolans existens är att rekrytera de rätta lärarna
som förstår folkhögskolan som idé, samt har en ödmjuk inställning till lärande
och sina elever.
Behörighet till högre
utbildning
Nuvarande system har en väg till högre utbildning. Endast genomgånget
och godkänt nationellt prov gäller som inträde till högre utbildning.
Presidenten för universitetet och ett par av skolintendenterna uttryckte en
skepsis mot att man skulle kunna nå fram till högre utbildning med någon ny slags pedagogik och nya metoder, men vi mötte också många
lärare som längtar efter att få undervisa på något annat sätt än det strikt
förmedlingspedagogiska och läroboksbundna sätt som är rådande idag.
Här finns en del kvar att förklara. Om folkhögskolan
inte kan bli en förnyare utan ska bli en del av det
gamla har vi så att säga missat hela poängen. Folkhögskolans elever måste också
få tillgång till högre utbildning genom ett system anpassat till en ny pedagogik och till ett skolsystem där medborgarbildning
står i centrum. I detta finns politisk sprängkraft.
För många kurder, på alla nivåer, är detta inte bara
en ny skolidé utan också symbolen, och en politisk kil in i det gamla
konservativa systemet för att förändra sakernas tillstånd inom andra områden.
Slutsats och fortsatt
process
Efter det starka stöd folkhögskoleprojektet kom i åtnjutande av är den enkla
slutsatsen att projektet bör fortsätta med följande organisation: (Se bilaga
2.)
1. Projektledning
2. Lokal koordinator
3. Referensgrupp med lokala organisationer
4. Utbildningsministeriet driver frågan i parlamentet
Samarbetet mellan
projektledning och referensgrupp kommer att vara nära och referensgruppens
viktiga och svåra uppgift är bland annat att studera och utveckla
folkhögskoleidén lokalt så att den knyter an väl till
de lokala förutsättningarna och behoven. Vi bedömer
att det inom referensgruppen finns såväl kunskap som engagemang och integritet
för att kunna utföra detta.
Huvudman för
Folkhögskolan i Sulemania
KOMAK är initiativtagare till förstudien i Sulemania, och är en av staten
oberoende organisation med stor erfarenhet av skolfrågor. Det
gör Komak till en naturlig huvudman för den första Folkhögskolan i Sulemania.
KOMAK är politiskt och religiöst obunden, ideell förening som
grundandes 1997 för att förbättra barnens livsvillkor i Kurdistan. Inledningsvis inriktades föreningens arbete på
fadderbarnverksamhet. Numera har verksamheten ändrat
karaktär och man har övergått till att arbeta med större utbildnings- och
demokratiseringsprojekt för att främja barnens levnadsvillkor långsiktigt samt
att stärka det civila samhället i Kurdistan. Idag
består KOMAK av flera väletablerade filialer i Kurdistan och Europa men
projekten bedrivs ändock i Kurdistan. Föreningen har
bl a flera skolprojekt där all undervisning sker enligt svensk läroplan.
Man har dessutom aktiviteter inom fortbildning och opinionsbildning för att
verka för demokrati, humanism och barnens rättigheter i Kurdistan i enlighet
med FN:s barnkonvention. KOMAKs huvudsakliga ändamål
är att höja barnens sociala anseende och utbildningsnivå i samhället genom
opinions-, informations- och utvecklingsarbete om
barns rättigheter. Inom KOMAK finns alltså erfarenhet
av annan pedagogik än den som är gängse i Kurdistan idag, samt erfarenhet av
att bedriva skolverksamhet. Vi ser därför Komak som en
naturlig organisation till huvudmannaskapet för en folkhögskola. Dessutom är
organisationen väl lämpad att driva folkhögskolans frågor gentemot
myndigheterna, eftersom man har kunskap om vilka vägar
man behöver ta för att gå från idé till beslut och handling.
24 november
2005